Zoals het gaat in het leven moet je soms concepten herbezien. dat kan betekenen wijzigen of afschaffen, dat kan ook zijn dat je ze moet aanvullen. Dat laatste lijkt aan de hand met mijn lang geleden verschenen postje over vervrering: hoe verkering werkt voor vreren.
Een aanvulling is nodig, nu ik verwikkeld ben in een aantal relaties die ik wel komisch vind qua ontwikkeling. Een her-denken, ook omdat het niet alleen maar een kwestie is van “Hmm, nou heb ik misschien wel drie mensen een soort van relatie”. Er zit een duidelijk politiek aspect aan het hele gebeuren waar ik ernstig belang aan hecht. Politiek die persoonlijk is. Persoonlijke keuzen met politieke consequenties.
Als het gaat om een relatie met een ‘gewono’, kan een vreer maar het beste vreemd blijven. Ontraadselen kost meer dan het oplevert. Die vreemdheid heeft ook beslist aantrekkelijke kanten. En omdat je als vreer in een relatie met een cis-persoon toch vrijwel altijd veel moet uitleggen – je bent nou eenmaal Anders – ben je anders een eeuwigheid bezig. Ik ben echt niet aantrekkelijk omdat ik zo gewoon ben. En anders moet ik daar snel verandering in aanbrengen.
Ik heb dan ook besloten om in veel gevallen, of ze nou intiem zijn dan wel zeer ver weg, eerder de cis te vragen hoe dat nou werkt bij hen qua leven, relaties etcetera. Bij nabijen ben ik dat misschien wel gauw zat en wil ik overgaan tot leukere dingen, maar anderen houd ik dat toch wel als een belangrijk thema: Het Leven Der Cisgenders*. Misschien is dat een leuk thema om over te bloggen.
Het politieke hierin is deels het affectieve veld waarin dit plaatsheeft, maar voor mij ook de vraag “Fuck, ik heb iets met een cissie. Wat moet ik daar nou mee.” Genieten natuurlijk. het is net als met voedsel: soms koop je ecologisch eten, maar in de winter organische appels uit Italië kopen terwijl je heerlijk lokaal onbekend fruit kunt eten? Of zelfs de markt afscharrelen naar aanbiedingen of dumpster diven? Het moge zijn dat het politiek verantwoorder is iets met transigen te hebben, het werkt misschien wel ontwrichtender iets met een cissie te houden. Zitten ook risico’s aan, maar dat heb je altijd.
De eventuele relaties van de ander zijn geen criterium voor de betiteling van de verhouding. Een aantal van de mensen met wie ik wat ‘heb’, zitten ook nog in een andere, (op het oog) traditionelere relatie. Dat is soms wel flauw, maar in het algemeen niet ernstig hinderlijk: ze zien maar hoe ze die draden parallel leggen, of juist laten kruisen. Dat ik de ander vragen oplever, vind ik erg prettig. het maakt ze bewuster van hun “Sitz im Leben” en met wat mazzel trekt het ze meer naar me toe. En kwalitijd (sic!) met mij kan ze ook weer meer kwalitijd voor hun andere relatie(s) opleveren. Hebben ze toch mooi mazzel mee dan. De gevolgen die de ander ondervindt mag zhe lekker zelf uitzoeken (uiteraard wel over praten ;o)
De relaties vormen onderdeel van een immer uitdijend noodzakelijk affectief netwerk. En conform de queer versie van Heisenberg zijn tijd en intensiteit niet tegelijk vast te stellen.
*Cisgender, cis: niet-trans. Zoals in Cisjordanië en Transjordanië (oude aanduidingen voor beide oeers van de rivier de Jordaan). Daarbij is cis altijd “deze zijde” en trans altijd “de andere zijde.” Beschrijvende term